For at vi skal kunne gjøre de korrekte analysene som skal til for å hjelpe dere med å finne svar, trenger vi motta korrekt mengde prøve.
Vi har derfor laget denne veiviseren som skal hjelpe dere med å sende korrekt volum prøve i korrekt emballasje
Det gjøres oppmerksom på at det er avsenders ansvar for korrekt forsendelse. Det er ulike regelverk for type forsendelse:
- Landtransport gjelder ADR/RID
- Flyfrakt gjelder IATA-DGR, ICAO-TI
- Sjøfart: IMDG
Olje, smørefett og kjølevæske
- Ved lite prøvevolum bør det kommenteres hvilken analyse som er viktigst, eller en forklaring på problemstillingen slik at vi best kan hjelpe dere med hvilken analyse som bør prioriteres
- Invicta flasker (klar plast med logo) er å foretrekke til alle prøver som ikke er fra HVAC system. Om dette ikke er tilgjengelig må evt prøveflasker dere velger være ren, tørr og tett. Flasker kan bestilles her
- HVAC: Prøver fra HVAC system inneholder som regel gass, og aluminiumsflasker skal brukes til dette formålet. Grunnen er at disse flaskene er laget med tanke på trykk og har ekstra innvending kork som sikrer bedre mot fuktighet som kan absorberes etter prøven er tatt.
NB (disclaimer): Om prøven skal ha renhetsklasse, er det kun vår Invicta plastflasker vi går god for at er rene nok til dette formålet. Andre flasker kan brukes, men ansvaret angående renhet ligger da hos kunden.
Drivstoff - diesel/mgo/bensin
Det anbefales å ta kontakt (support@invicta.no) for analyse av drivstoff. Prøvemengden og hvilke analyser som utføres varierer ut ifra problemstilling og det vil derfor variere hvor mye produkt vi trenger. Vi har egnede prøveflasker som kan sendes. Dersom dere har flasker selv, påse at prøveflasken er tørr og ren.
Jet A1
Veiledende standard:
ASTM D4306-20 Standard Practice for Aviation Fuel Sample Containers for Tests Affected by Trace Contamination (Sjekk alltid for siste revisjon)
Link: https://store.astm.org/d4306-20.html
Invicta AS har bred erfaring i analyse av drivstoff til fly – Jet A1. Prøvemengden som trengs varierer noe, men de vanligste volumene er resertifiseringer der laboratoriet trenger 3L. For andre type testing, anbefales det å ta kontakt med oss for å avklare prøvemengden før prøven sendes. Send oss en epost til support@invicta.no så avklarer vi volum og analyseomfang sammen.
Utdrag fra ASTM D4306:
Kun rene glass, metall eller plastbeholdere som er kompatible med lagring i samvær med ASTM D4306 kan brukes til laboratoriet testing.
Stål emballasje skal være av type – epoxy coating. Alle beholdere skal inspiseres visuelt før de skal tas i bruk.
Beholdere selv om de er nye skal skylles nøye minst tre ganger med flydrivstoff som skal brukes før de skal tas i bruk.
Dette er spesielt viktig da enkelte tester kan bli forstyrret av overflateaktive stoffer, derfor det anbefales ikke at prøvebeholdere vaskes med vaskemidler, på grunn av vanskeligheter med å sikre at vaskemiddelrestene fjernes.
Prøvebeholdere for drivstoff skal være klare , rene (innvendig og utvendig) glass flasker, tette med en kapasitet på minst 1 liter.
Prøvene skal merkes godt med de nødvendige opplysningene som skal stå på flaskene.
Prøve kvantum avhengig av analyse som skal utføres og hvor prøven skal tas i fra , hvilke Tank anlegg / beholdning.
Prøveflaskene pakkes i esker for 1 flaske av 1 liter , som teipes sammen til en pakke.
Pakken merkes med etikett:
Mottaker :
Invicta AS
Trondheimsveien 436 B
0962 Oslo, Norway
Avsender:
Korrekt avsenderinformasjon
Pakken merkes i tillegg med etiketter i følge regler:
LQ
This Side UP
Piler på hver side.
Dersom laboratoriet mottar flydrivstoff prøve på en emballasje som anses ikke egnet , vil kunden kontaktes og gjøres oppmerksom på dette.
Flasken skal merkes med følgende informasjon:
Kunde:
Prøvedato:
Prøvepunkt/ Ref. Tank nr.
Rapporterings adresse:
Faktura ref./info: